اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور
هوای اصفهان آلوده شد.
 
خبر آنلاین به نقل از  مهر نوشت:سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان، دود موجود در آسمان جنوب شهر اصفهان در حوالی هوانیروز را ناشی از آتش زدن نی زارها عنوان کرد.

مسئول روابط عمومی سازمان آتش نشانی اصفهان گفت: این مورد آتش سوزی و حادثه نیست بلکه نی زارهای کشاورزان است که خودشان آتش زده اند.

مسعود عنایت ادامه داد: این مورد حادثه نبوده و نیازی به مهار هم نداشته است.

او محل این نیزارها را داخل هوانیروز اصفهان عنوان کرد.

هوانیروز اصفهان در محدوده جنوب شهر اصفهان واقع شده که دود سیاه آتش زدن نیزارها از سوی کشاورزان بیشتر آسمان این منطقه را فراگرفته است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 20 اسفند 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: برای آتش سوزی‌هایی که به صورت غیرعمد باشد طبق قانون علاوه بر پرداخت جریمه و براورد خسارت، تا یک سال حبس در نظر گرفته شده است.
 
زیست بوم - اسم سبزعلی در حاشیه در مراسم امضاء تفاهمنامه و مدیریت پایدار منابع طبیعی مناطق هیرکانی و ارسبارانی اظهار کرد: گرم شدن هوا، کاهش بارندگی و گستردگی اراضی مرتعی و جنگلی در برخی از مناطق کشور سبب بروز و تشدید آتش سوزی می شود.

وی با بیان اینکه استان‌های فارس، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد از استان‌های پرحریق هستند، ادامه داد: 80 درصد آتش سوزی ها ناشی از عامل انسانی است که 60 درصد آنها به صورت غیرعمد و از روی سهل انگاری اتفاق می‌افتد.

 وی با اشاره به اینکه با افزایش سفرها و حضور گردشگران و مسافران در طبیعت شاهد افزایش چشمگیر آتش سوزی هستیم که این امر با وجود اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم باز هم اتفاق می افتد، گفت: آتش سوزی جنگل استان گلستان از طریق حاشیه جاده بوده که عامل انسانی باعث بروز آن بود.

به گفته سبزعلی، برای آتش‌سوزی‌هایی که به صورت غیرعمد باشد طبق قانون علاوه بر پرداخت جریمه و براورد خسارت، تا یک سال حبس در نظر گرفته شده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 9 آبان 1393برچسب:حریق,جنگل ها,آتش سوزی,حبس,مراتع, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
وزیر کشور به مدیریت بحران دستور داد تا گزارش ویژه‌ای از حوادث آتش‌سوزی‌های اخیر در جنگل‌ها تهیه کند.
 

به گزارش خبرنگار مهر، دقایقی قبل جلسه ویژه آتش‌سوزی جنگل‌ها در دفتر رحمانی فضلی وزیر کشور با حضور معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست، موسوی دبیرکل هلال احمر کشور، استانداران برخی استان ها و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور برگزار شد.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی در این جلسه گفت: باید هر چه سریعتر قراردادهایی برای استفاده از پهپادها و بالگردها در زمان آتش سوزی در جنگل ها منعقد شود. همچنین طبق صحبتی که با آقای نوبخت معاون برنامه‌ریزی رئیس جمهور داشتم، قرار شد تنخواهی به استانداری ها و مدیریت بحران کشور داده شود تا در هنگام حادثه برای تامین خودرو و اعزام تجهیزات و نیروها با مشکلی روبرو نباشند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 10 مهر 1393برچسب:آتش سوزی,جنگل,وزیر کشور,استان فارس,سازمان محیط زیست, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
آتش‌سوزی در پارک ملی گلستان از ظهر امروز مجددا آغاز و به ارتفاعات رسیده و با توجه به وزش باد شدید مهار آن غیرممکن شده است.
 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سایت محیط زیست ایران اسماعیل مهاجر مدیرکل محیط زیست گلستان در این باره گفت:  حوالی ساعت 12 ظهر دوشنبه 27 مرداد ماه بر اثر بی‌احتیاطی مسافران آتش‌سوزی از پیچ سلیمان کشته از بعد از تونل آغاز شده است که با توجه به خشکی منطقه و وزش باد سریعا آتش مراتع مشجر اطراف را فرا گرفت و هم‌اکنون به ارتفاعات منطقه و درختان پارک ملی رسیده است.

به گفته وی، در حال حاظر تلاش نیروهای محیط زیست برای اطفای حریق ادامه دارد اما با توجه به وزش باد شدید در منطقه آتش سریعا رو به گسترش است و مهار آن تقریبا با امکانات موجود غیرممکن است و نیازمند بالگرد برای اطفای حریق هستیم.

مهاجر با تاکید بر این که تا اکنون 50 هکتار از اراضی پارک در پی حریق امروز سوخته است، افزود: آتش به درختان پهن برگ بلوط رسیده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 27 مرداد 1393برچسب:پارک ملی گلستان,آتش سوزی,بالگرد,محیط زیست گلستان,حریق, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
آتش سوزی وسیعی از عصر یکشنبه بخش هایی از قلب پارک ملی گلستان را در برگرفته و اکنون حدود 40 هکتار از جنگل های پارک ملی گلستان در حال سوختن است.
 
به گزارش خبرگزاری مهر، این آتش سوزی بر خلاف دفعات قبل که در حاشیه جاده آسیایی رخ داده بود، این بار در قلب پارک و در محدوده ای به نام دیوار کجی به وقوع پیوسته است. منطقه بروز آتش سوزی در نقاط مرکزی پارک بوده و دسترسی نیروها، خودروها و امکانات اطفای حریق به این بخش از پارک بسیار سخت و با صرف زمان بسیار زیادی همراه است.

محدوده آتش سوزی از ورودی پارک حدود ۱۵ کیلومتر فاصله دارد و جاده دسترسی به غیر از یک جاده خاکی که برای تردد محیط بانان استفاده می شود وجود ندارد و بر خلاف آتش سوزی های قبل منطقه درگیر آتش جنگلی بود و این پوشش گیاهی نیز جابجایی نیرو و عملیات اطفاء حریق را با مشکل مواجه نموده است.

مدیرکل حفاطت محیط زیست استان گلستان که خود در محل حادثه حضور دارد ، در این باره گفت: این آتش سوزی حدود ساعت 18 یکشنبه در ارتفاعات مرکزی این پارک رخ داده است و نیروهای محیط زیست، منابع طبیعی و پارک ملی گلستان و نیروهای امدادی و جمعی از مردم منطقه برای اطفای حریق به منطقه یاد شده اعزام شده اند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 19 مرداد 1393برچسب:آتش سوزی - پارک ملی گلستان - جنگل گلستان - محیط زیست استان گلستان, توسط مریم قلیزاده |
مدیر دیده بان میانکاله با بیان اینکه روز گذشته صد هکتار از پناهگاه حیات وحش میانکاله در آتش سوخت گفت: این بزرگترین آتش سوزی در یک دهه اخیر در منطقه است.
 
حر منصوری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: این آتش سوزی حوالی ساعت 15 بعد از ظهر روز گذشته در پناهگاه حیات وحش میانکاله آغاز شده و به دلیل همیشگی کمبود امکانات اطفا حریق در محیط زیست تا تجهیزات از بندر امیر آباد و منابع طبیعی بهشهر به منطقه برسد چهار ساعت طول کشیده و سرانجام ساعت سه نیمه شب گذشته پس از سوختن صد هکتار از منطقه در آتش محیط بانان موفق شدند این آتش سوزی را مهار کنند.
 
به گفته وی، این آتش سوزی که در مساحتی به طول 2500 در عرض 400 متر حادث شده در منطقه ای به نام میانکاله صحرا نزدیک به تالاب رخ داده و بیشتر درختان انار، تمشک و جگن در آتش سوخته اند. البته به دلیل اینکه روز گذشته تعطیل نبوده گردشگری در منطقه حضور نداشته و کسی آسیب جانی ندیده است.
 

 نمایندگان شهر فقط برای ساخت و ساز و بهره برداری از منطقه نقشه می کشند

وی با اشاره به بودجه کم سازمان محیط زیست برای خرید امکانات اطفاء حریق اظهار داشت: باز هم کمبود امکانات موجب از بین رفتن پوشش گیاهی در بخش وسیعی از منطقه شد و فرماندار و نمایندگان این شهر که توانایی خرید چنین تجهیزاتی را دارند متاسفانه کوچک ترین توجهی به این مسئله نداشته و تنها به فکر این هستند که هر روز نقشه جدید برای ساخت و ساز و بهره برداری در منطقه طراحی کنند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 7 مرداد 1393برچسب:میانکاله - آتش سوزی - پناهگاه حیات وحش - محیط زیست - گردشگران , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
آماری را سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (FAO) اعلام کرده است که سالیانه 6500 هکتار از جنگل های ایران مورد آتش سوزی قرار می گیرد.
 
استاد اسماعیل کهرم، فعال و مشاور سازمان محیط زیست در خصوص روند رو به رشد آتش سوزی جنگل ها در ایران به خبرنگار حوزه محیط زیست سرویس اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: آماری را سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (FAO) اعلام کرده است که سالیانه 6500 هکتار از جنگل های ایران مورد آتش سوزی قرار می گیرد.

 وی در ادامه افزود: آماری که فائو منتشر می کند، مبتنی بر آمارهای ناسا است و آنها اعلام کرده اند که از فضا به وضعیت لحظه به لحظه زمین نگاه کرده و آمارهای آن را رصد می کنند. در نشستی که چندی پیش در آلمان برگزار شده بود اعلام کردند که سالیانه یک درصد از جنگل های ایران بر اثر آتش سوزی از بین می رود.

 آتش سوزی ها عمدی است

 کهرم تاکید کرد: سال گذشته بیش از 700 مورد آتش سوزی در جنگل های مریوان اتفاق افتاده است یا در همین دو هفته گذشته در جنگل های گلستان بارها شاهد آتش سوزی بودیم که مهار می شد اما باز دوباره آتش سوزی اتفاق می افتاد. این آتش سوزی ها عمدی است و دو حالت نیز بیشتر ندارد. یا توسط شکارچیان انجام می شود ، یا توسط کسانی که با وزارت جهاد کشاورزی یا ... مشکل دارند.

 نیمی از آتش سوزی ها به خاطر شکارچیان

 کهرم افزود: شکارچیان به خاطر اینکه حواس محیط بانان را پرت کنند دست به این اقدام می زنند. یعنی بخشی از یک جنگل را به عمد مورد آتش سوزی قرار می دهند تا با سرگرم کردن محیط بانان بتوانند در بخش دیگری از جنگل اقدام به شکار کنند. در بخش دیگری از آتش سوزی های عمدی، مشکلات و اختلافات عده ای بر سر زمین ها باعث آتش سوزی می شوند. این اختلافات یا شخصی و درون خانوادگی است یا سر مالکیت زمین ها دچار اختلاف هستند و از این رو دست به آتش سوزی در زمین ها می زنند. این دو مورد به خودی خود نیمی از آتش سوزی های عمدی در کشور را شامل می شوند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 24 تير 1393برچسب:جنگل - آتش سوزی - شکارچیان - فائو - ایران, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
مدیر دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران با بیان اینکه شب گذشته همزمان با آتش سوزی گسترده در پارک گلستان متخلفان شکار و صید تعداد زیادی از حیات وحش این پارک ملی را شکار کرده اند گفت: احتمال اینکه آتش سوزی عمدی توسط این افراد برای سرگرم کردن محیط بانان رخ داده باشد زیاد است.
 
کیوان هوشمند در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: ساعت 1.5 نیمه شب گذشته هنگامی که تمام محیط بانان پارک به منطقه آتش سوزی اعزام شده و سرگرم خاموش کردن آتش بودند شکارچیان متخلف وارد پارک شده و تعداد زیادی از حیات وحش را شکار کردند.

به گفته وی، این شکار چیان که از اهالی روستا های اطراف پارک ملی گلستان هستند از متخلفان سابقه دار بوده که بالغ بر 10 پرونده شکار غیر مجاز در پارک گلستان دارند.

مدیر دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران اظهار داشت: شب گذشته در منزل یکی از این شکارچیان لاشه دو مرال، یک شوکا ، یک میش و یک بره میش کشف شد.

هوشمند تصریح کرد: با توجه به سابقه دار بودن متخلفان و حضور همزمان آنها با آتش سوزی در منطقه برای شکار غیر مجاز در غیاب محیط بانان احتمال دارد این افراد که از ساکنان روستا های اطراف پارک ملی گلستان هستند عمدا اقدام به آتش سوزی می کنند تا با سو استفاده از فرصت اعزام محیط بانان برای اطفا حریق حیات وحش این منطقه را قتل عام کنند.

وی افزود: در آتش سوزی اخیر که در حال حاضر به طور کامل به جز چند لکه کوچک اطفا شده مساحتی بالغ بر 400 هکتار از پارک ملی گلستان کاملا خاکستر شد که در مقایسه با آتش سوزی های هفته گذشته پارک ملی گلستان که  حدود 1 هکتار و 10 هکتار  براورد شد بسیار گسترده تر بود.

تاریخ مخابره : ۱۳۹۳/۴/۱۸

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 19 تير 1393برچسب:پارک ملی گلستان - آتش سوزی عمدی - شکار غیر مجاز - محیط بانان - متخلفان, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
مدیر کل محیط زیست استان فارس با بیان اینکه طی سه ماه گذشته به شکل بی سابقه ای 45 مورد آتش سوزی در جنگلها و مراتع تحت مدیریت محیط زیست استان فارس رخ داده گفت: متاسفانه مدریت بحران هیچگونه همکاری با محیط زیست برای اطفاء حریق نداشت.
 

محمد حسین ابراهیمی کارنامی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: در سال جاری از فروردین ماه شاهد وقوع حریق در سطح استان هستیم و تاکنون 45 مورد آتش سوزی در 11 منطقه تحت مدیریت محیط زیست و 18 منطقه شکار ممنوع رخ داده است.

وی با بیان اینکه کل مساحت جنگل ها و مراتع تحت مدیریت محیط زیست در استان فارس معادل 2.2 میلیون هکتار است اظهار داشت: مساحت حریق های رخ داده در این مناطق طی سه ماه گذشته معادل هزار و 300 هکتار بوده است.

خسارت 100 میلیارد تومانی به پوشش گیاهی فارس

مدیر کل محیط زیست استان فارس با بیان اینکه خسارتی که تخریب ناشی از این آتش سوزی ها در پوشش گیاهی مناطق تحت مدیریت محیط زیست فارس به بار آورده حدود 100 میلیارد تومان بوده که البته این میزان خسارت ناشی از ارزش فراورده های اصلی و فرعی جنگل ها و مراتع بوده و سایر کارکردهای این منابع که در حفظ آب و خاک تنوع زیستی، تولید اکسیژن و جذب دی اکسید کربن موثر است، در این خسارت ها لحاظ نشده است.

رشد نگران کننده آتش سوزی ها نسبت به سال گذشته

وی با اشاره به اینکه هنوز وارد فصل خشک نشده ایم اظهار داشت: سال گذشته کل آتش سوزی هایی که در مناطق تحت مدیریت محیط زیست در استان فارس رخ داد 32 مورد بود ولی امسال با رشد فزاینده ای تنها در سه ماهه نخست سال 45 مورد آتش سوزی رخ داده که بسیار نگران کننده است.

ابراهیمی تصریح کرد: براساس بررسیها، تمام این آتش سوزی ها منشا انسانی داشته که البته بخش اعظم آن در اثر سهل انگاری و ناشی از آتش هایی بوده که گردشگران برای تامین گرمای مورد نیاز برای تفریح و تفرج درست کرده اند. وی افزود: البته تعدادی از این آتش سوزی ها نیز عمدی بوده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 7 تير 1393برچسب:فارس - آتش سوزی - جنگلها - محیط زیست - مراتع - درختان, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.